Werkwijze

Wij starten vaak met de vraagouders of de gastouders, waarmee we in contact zijn gekomen, bijvoorbeeld via een advertentie.
Beide partijen sturen we een intakeformulier op waar de vraagouders hun oppasaanvraag helder en goed kunnen omschrijven en de gastouders kunnen beschrijven wat ze precies zoeken, voor welke dagdelen enzovoorts. Naast deze intakeformulieren hebben we met beide partijen telefonisch of via de e-mail contact en houden we iedereen op de hoogte van eventuele koppelingen. We houden van snel en goed communiceren, dus de e-mail wordt bijna altijd binnen een paar uur beantwoord, ook in het weekend en ’s avonds.
Dit alles wordt kosteloos gedaan en is ook geheel vrijblijvend.

Omdat er weinig personen werkzaam zijn bij ons bureau, heeft u altijd met dezelfde contactpersoon te maken.

Daarnaast krijgen wij ook veel vragen binnen van bijvoorbeeld mensen die gastouder willen worden of willen overstappen van hun huidige gastouderbureau. Dit is uiteraard ook mogelijk en we geven hen dan informatie en vervolgen de procedure zoals hieronder beschreven.

SAMSUNGNa deze eerste kennismaking gaan we proberen om goede koppelingen te maken tussen de gastouders en vraagouders of we benaderen zelf actief nieuwe gastouders, passende bij een oppasaanvraag. Sommige aanvragen verschijnen op de website.
Wanneer beide profielen goed overeenkomen stellen we beide partijen aan elkaar voor en dan volgt er vaak een kennismakingsgesprek. Dit is vrijblijvend, het moet immers goed klikken om een goede basis te hebben voor de start van een opvang.

Wanneer er een koppeling tot stand is gebracht, wordt al het papierwerk in orde gemaakt. Dit betekent dat de contracten gemaakt worden, afspraken worden gemaakt en opschreven, de benodigde papieren van de gastouder worden gevraagd, zoals het diploma en de aanvraag van een VOG en anderzijds sturen wij ook bepaalde documenten, zoals het pedagogisch werkplan, op aan de gastouders en vraagouders. Veel hiervan gaat via de e-mail of de post.

Wij schrijven nieuwe gastouders ook in in het landelijk register. Hiervoor is doorgaans wat meer begeleiding nodig. Zo geven wij ook advies met betrekking tot het volgen van een opleiding, het (her)halen van een EHBO diploma enzovoorts.

Voor de start van een nieuwe opvang wordt op de opvanglocatie de zogenaamd RIE’s uitgevoerd. Dit zijn twee lijsten, waaronder gezondheid en veiligheid, die door ons worden ingevuld naar aanleiding van een gesprek en een rondleiding in de woning. Aan de hand hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt en deze wordt besproken met alle partijen. De betreffende controle wordt ieder jaar herhaald.

Als de opvang eenmaal bezig is, houden we regelmatig contact met alle partijen en maken we uiteraard iedere maand de facturen naar aanleiding van de opgegeven uren. Daarnaast vinden er regelmatig evaluaties plaats. Wij zorgen ook voor jaaropgaven en betalen de gastouders binnen 2-3 werkdagen uit. Zowel vooraf als achteraf betaling is bij ons mogelijk, dit wordt in overleg bepaald.

Veel ouders vinden het nog best lastig om kinderopvangtoeslag aan te vragen. Hierbij kunnen wij helpen, om dit allemaal voorspoedig te laten verlopen.

Wij hebben geen verborgen kosten en werken niet met het alleenrecht, wat inhoudt dat een gastouder alleen maar via ons bureau opvang mag verzorgen.

Binnen ons tarief is alles inclusief zoals hierboven beschreven en ook de wet kinderopvang voorschrijft. Hierdoor zijn wij ook opgenomen in het landelijk register kinderopvang.
Bij de prijs zit het (her)halen van het EHBO diploma niet inbegrepen. Prijzen hiervan zijn op te vragen.

Wij werken met een uurtarief van € 0,65 / €0,75 / €0,90 per uur per kind. Afhankelijk van het aantal oppaskinderen en opvanguren kan ons goedkope uurtarief maandelijks financieel veel opbrengen voor zowel de gastouders, als ook voor de vraagouders.

We hopen dat de globale werkwijze duidelijk is geworden. Natuurlijk is iedere aanvraag of gastouder verschillend.

We hopen u snel te zien bij ons gastouderbureau !

Reacties zijn gesloten.