Van de bemiddelingskosten proberen wij goed en snel mogelijk te bemiddelen en goede service en begeleiding te geven. Hieronder een opsomming van de algemene zaken:
Bemiddelingstaken
- Het actief werven van gastouders en toppers.
- Het plaatsen van advertenties, zowel op onze eigen website als ook op algemene websites. Regelmatig krijgt de website een update.
- Het gratis inschrijven voor vraagouders en gastouders. Wij gaan dan zo snel mogelijk op zoek naar een geschikte gastouder of topper.
- Het verzorgen van intakegesprekken, koppelingsgesprekken en evaluatiegesprekken.
- Het beantwoorden van verschillende vragen via de e-mail, telefonisch of tijdens een persoonlijk gesprek.
- Goede bereikbaarheid: 7 dagen in de week en ook ’s avonds. E-mails en telefoontjes worden doorgaans dezelfde dag beantwoord.
- Eventuele herbemiddeling.
- Het afleggen van minimaal twee huisbezoeken per jaar.
- Bemiddelen bij problemen.
- Pedagogische begeleiding.
- Het regelmatig mondeling en schriftelijk evalueren van de gegeven opvang.
- Overeenkomsten/contracten opstellen voor alle partijen.
- Mogelijkheden bekijken voor vervangende opvang.
- Jaarlijkse risico inventarisatie en evaluatie uitvoeren op de opvanglocatie.
- Begeleiding in de voorbereiding op de GGD controle voor de gastouders.
- Zorgen voor een pedagogisch werkplan, registratie ongevallen en het protocol kindermishandeling.
- Gastouders kunnen gebruik maken van verschillende protocollen.
- Het maken van informatieve nieuwsbrieven voor alle ouders en gastouders.
- Registratie van nieuwe gastouders in het landelijk register kinderopvang of het overschrijven van reeds bestaande gastouders.
Administratieve taken
- Hulp bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag (voor de ouders).
- Het uitvoeren van de kassierfunctie (facturen maken, betaling aan de gastouders en overige financiële afhandeling).
- Jaaropgaven voor gastouder en vraagouder.
- Debiteurenbeheer.
- Contacten met instanties, zoals belastingdienst, sociale dienst enz.
Deskundigheidsbevordering
- Het begeleiden bij de opleiding MBO 2 helpende, zorg en welzijn (o.a. via de gastouderacademie).
- Het regelen van het EHBO diploma volgens de eindtermen van het Oranje Kruis.
- Jaarlijkse evaluatie m.b.t. de kwaliteit en werkwijze van het gastouderbureau.
- Pedagogisch advies en begeleiding op aanvraag.
- Een oudercommissie die een aantal keren per jaar vergaderd.
- Een klachtenregeling en klachtencommissie.
- Contact met gemeenten, GGD Zeeland en overige instanties.
- Het volgen van actuele ontwikkeling van o.a. de overheid en nieuwe regelingen.
Uiteraard is iedere opvangaanvraag verschillend en kunnen wij ook maatwerk leveren.